I got a job! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Laurien Bolderman - WaarBenJij.nu I got a job! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Laurien Bolderman - WaarBenJij.nu

I got a job!

Blijf op de hoogte en volg Laurien

14 September 2015 | Curaçao, Willemstad

Bon Tardi(goedemiddag) Het is hier nu half 5 en bij jullie is het nu dus half 11. Ik ben precies twee weken op het eiland. De tijd gaat best snel ook al lijkt het alsof ik hier al veel langer ben omdat ik zoveel nieuwe ervaringen heb opgedaan. Maar ik begin met het belangrijkste: Ik heb een baan! De meesten van jullie heb ik hiervan al op de hoogte gebracht. Het is allemaal heel snel gegaan maar ik zal het jullie even in het kort uitleggen: Ik had namelijk gesolliciteerd bij Zest in de jan thiel baaij dit inclusief motivatiebrief en CV. Een aantal andere huisgenoten hadden hier ook gesolliciteerd en zij kregen vrij vlot bericht terug dus ik vond het ietwat vreemd dat ik nog niks had gehoord. In de tussentijd ben ik verder gaan solliciteren en ik kon ook aan de slag bij Mambo beach op het strand. Toen ik thuis kwam had ik opeens een mailtje van Chogogo dat ze mijn gegevens door hadden gekregen via Zest en erg enthousiast waren over mijn brief. Ze schreven dat ze een supervisor nodig hadden voor hun restaurant/terras en vroegen of ik op gesprek wilde komen. Zo'n kans moest ik natuurlijk niet laten schieten en ik ben het gesprek aangegaan. Chogogo is een erg mooi resort wat ook in de Jan Thiel Baaij ligt en dus veilig is. Het gesprek ging goed en het voelde ook meteen goed. Hun beweegreden om mij uit te nodigen was mijn werkervaring in de psychiatrie en zij dachten dat ik wel geschikt zou zijn om het personeel in de bediening aan te sturen. Er werken veel locals in de bediening wie niet allemaal even snel zijn en ze hadden wat hollands bloed nodig. Als ik dit zag zitten was de baan voor mij! Ik heb ja gezegd. Vandaag zou ik eigenlijk beginnen maar ik moest eerst mijn contract ondertekenen en een werkvergunning aanvragen. Ik heb vandaag een rondleiding gehad op het resort en mijn collega's ontmoet. Het zijn allemaal erg aardige mensen. We hebben afgesproken dat ik begin in de bediening om het werk onder de knie te krijgen en daarna langzaam start als supervisor. Mijn collega's weten nog niet dat ik de nieuwe supervisor ga worden maar ze gaan het zo doen dat ik hier dan over een tijdje voor ''gevraagd word.'' Anders waren ze bang dat ze me niet meteen zouden accepteren. Ik word wel meteen uitbetaald als supervisor. Een paar uur geleden heb ik mijn contract getekend en ik heb een proeftijd van 2 maanden. Straks ben ik naar het immigratieconsulaat geweest. Deze zit in de Pietermaai vlak bij mijn huis. Ik moest een nummertje trekken en ik mocht dan buiten wachten. Na een uur moesten we allemaal in de rij gaan staan op volgorde. Wanneer je aan de beurt was mocht je naar binnen. Daarna moest je vervolgens vertellen waar je voor kwam en toen kreeg je opnieuw een ander nummer. Na weer een uur te hebben gewacht was ik eindelijk aan de beurt. Daar zat ik dan met al mijn documenten waar ik weken over gedaan heb in Nederland om alles op te vragen. Ik moest 2 uur wachten op 1 klein papiertje. Ik heb een betalingsopdracht gekregen voor de girobank. Dit moet ik eerst volbrengen en dan opnieuw een afspraak maken voor de aanvraag van mijn verklaring voor rechtswege.(werkvergunning) Dit is 14 oktober pas. Maar in overleg met mijn collega's mag ik toch morgen al beginnen! Dus ik ben erg benieuwd.

Ook mijn auto heb ik een paar dagen geleden op kunnen halen. Het is een oude groene barrel maar hij rijd heerlijk. Hopelijk blijft ie heerlijk rijden. Ik huur 'm via een Sam een Antilliaan uit Nederland (een vriend van mijn huisbaas) maar hij heeft veel verstand van auto's en checkt tevens mijn oliepeil en of er andere mankementen zijn aan de auto. Ik heb zelfs korting gekregen omdat ik alleen ben. Veel huisgenoten delen een auto omdat zij samen zijn gekomen en dezelfde werkplek/stage hebben. Ik betaal 500 gulden huur per maand. Dit is ongeveer 250 euro per maand. Het is best veel geld maarja als er wat is kan ik altijd Sam bellen, zelfs midden in de nacht. En dat idee is ook wel fijn dan wanneer je een auto koopt en hij na 1 week al kapot is. Dan ben je meteen al je geld kwijt. De radio zenders in de auto zijn allemaal in het Papiaments. Maar het zijn wel de leukste zenders die ik ooit heb gehoord. Van R&B, tot hiphop en dancehall, het lijkt alsof de tijd hier een beetje stilstaat en we in de 90ies leven qua muziek. Als ik mijn auto rij voel ik me best een beetje stoer. Rechts heeft hier geen voorrang dat is wel gek maar verder zijn de wegen goed te doen. Het is eigenlijk voornamelijk rechtdoor. Mijn werk is ongeveer 10 minuten rijden dus dat is ook fijn. In principe hoef ik niet te verhuizen maar ik kijk even hoe alles loopt. Het is wel wat veiliger om in de Jan Thiel Baaij te wonen maar ik heb hier nu net vrienden gemaakt.

Ook begin ik te wennen aan het weer! Ik word minder gestoken door de muggen en van de week had ik het zelfs koud. Toen was het 28 graden in de avond met een stevige wind en regen. We zijn toen naar een basketbal wedstrijd geweest. Voor Tom: Dit gaat ook echt op zijn Anitliaans. Ze maakten super veel fouten. Die vier keer 10 minuten duurde ontzettend lang. ze begonnen om kwart over 9 en om 00:00uur stondenw we pas weer buiten. Bijna om de 2 minuten werd er gefloten en kregen ze een time out. Ze waren niet zo goed. Wel waren het allemaal beren van Antillianen maar toch viel het me tegen qua spel;)
Gister ben ik met andere huisgenoten naar het west punt gereden naar de grote knip. Dit strand was nog mooier dan Cas Abou. De zee was turquoise. Ik vermaak me tot nu toe prima maar het is nu wel tijd om te gaan werken omdat het leven hier flink DUUR is. Benzine is wel goedkoop! Een volle tank is 50 gulden dus dat is dan weer een meevaller.

Mijn huisgenoot komt net thuis. Ik ga zo koken met haar. Er staan wraps op het menu. Te otro bia!(tot de volgende keer) XXX

  • 14 September 2015 - 23:30

    Sacha :

    Leuk geschreven babe! Ik ben er een beetje bij! Verstandige keuzes en dat allemaal in je eentje, je bent een kei. Kus!

  • 15 September 2015 - 10:11

    Ellen En Stanley:

    Hoi Laurien
    Geweldig hoe je het allemaal doet!
    En weer super leuk om te lezen.
    Ga zo door!
    Lieve groetjes Ellen en Stan xxxx

  • 15 September 2015 - 15:45

    Gertgert:

    Laurien,

    Je slaat je er goed doorheen. Ik ben trots op je en je hebt een leuk verhaaltje geschreven.

    Papa

  • 21 September 2015 - 15:39

    Petra:

    Nou lieve schat geweldig!!!!! Knap dat je dit allemaal durft te ondernemen en gedaan hebt.
    Ben heel benieuwd hoe de baan gaat worden, wel ff wat anders dan de RIBW!!!!!!
    Veel succes en hoor t weer.
    Hier alles goed, ga nog steeds naar Sloetje af en toe.
    Dag lieverd. KUS KUS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 November 2015

Al bijna 3 maanden een eiland leven!

28 September 2015

Alweer een maand op het eiland.

14 September 2015

I got a job!

09 September 2015

Al een paar dagen op het eiland

01 September 2015

Veilig geland!
Laurien

Hoi lieve allemaal, ik kreeg van velen de vraag: ''je gaat toch wel bloggen hea?! Jij klein schrijvertje dat ge der rondloopt!'' Oke jongens, oke.. ik zal het doen. Ik kan jullie wel alvast vertellen dat mijn schrijfkunsten wat achteruit zijn gegaan sinds de komst van de smartphone.. mijn verslaving doet daar niet ten goede aan, los van het feit dat ik op dit blog geen autocorrectie heb.. dus excuseer mij voor eventuele oneffenheden wat betreft mijn schrijfniveau. Maar nu eerst de kreet waar het allemaal om draait: Jongens en meisjes, dames en heren via dit online dagboek kun je mij volgen omdat ik op reis ga!

Actief sinds 06 Juli 2015
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 8779

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 31 Augustus 2016

Werken en wonen op Curaçao

06 Juli 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: