Al bijna 3 maanden een eiland leven! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Laurien Bolderman - WaarBenJij.nu Al bijna 3 maanden een eiland leven! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Laurien Bolderman - WaarBenJij.nu

Al bijna 3 maanden een eiland leven!

Door: Laurien

Blijf op de hoogte en volg Laurien

16 November 2015 | Curaçao, Willemstad

Bon Tardi dushi's! Konta? Mi ta bon! (Hallo lieverds, hoe gaat het? Met mij heel goed!)
Het is al even geleden dat ik een blog heb geschreven.. mijn excuses maar ik heb het dan ook behoorlijk druk gehad op het werk en met alle andere dingen op het eiland dus ik had er even geen tijd voor vrij gemaakt.
Maar het gaat heel goed met mij! Mijn werk is super leuk en ik ben inmiddels helemaal gewend aan de warmte en om te werken in een lange broek. Ik heb me niet meer naar gevoeld gelukkig. Maar ik eet en drink nu ook veel beter en het scheelt ook dat mijn lichaam steeds een stukje meer went aan het klimaat hier. Ik ben helemaal ingewerkt en we hebben sinds een maand een nieuwe manager. Ik begin nu langzaam aan mijn rol als supervisor te verwezenlijken. Samen met de manager heb ik gewerkt aan een nieuwe menu kaart en hebben we gekeken wat we kunnen verbeteren aan het restaurant omdat er veel knelpunten zijn omtrent de organisatie. We draaiden zelfs verlies een tijdje terug, maar sinds een aantal veranderingen is onze turnover al aanzienlijk beter geworden. Dat geeft wel een kick en een drive! Laatst hebben we de lancering gehad van Tui(arke) omdat wij hiermee samen werken en het park gerenoveerd is. Ik mocht een stukje speechen over het restaurant in een mooie jurk. Daar stond ik dan met een microfoon in mijn hand, tussen de palmbomen en uitzicht op zee. Ik was trots.

Ook heb ik oude klasgenoten opgezocht die ook op het eiland schenen te wonen. Daar kwamen we per toeval achter. We hadden elkaar acht jaar niet gezien dus het was heel erg leuk om weer te meeten en ervaringen te delen. We zijn naar een reggeafestival geweest op het strand. Tribute to Bob marley en dat was ontzettend mooi, leuk en gezellig. 1 groot feest! Ik ben hier misschien een stuk armer en ik moet 10x zo hard werken, maar hey ik lig wel 3 keer per week op het strand, ik ben bruin en het is hier altijd 35 graden.
Omdat ik quit speel met mijn loon gaan er wat dingen veranderen. Ik heb deze week een gesprek over mijn modaal omdat ik niet rond kom. Ook heb ik nieuws wanttttt ik ga verhuizen! Mijn klasgenoot die ik had opgezocht reist door naar Australië met haar vriend. Zij wonen in een leuk appartementje in Jan Thiel vlak bij mijn werk. Ik was een aantal weken terug uit eten met mijn baas en vrienden van mijn baas. Zij kenden nog wel iemand die goedkoper woonde in jan Thiel en dat bleek dus mijn klasgenoot te zijn. De vrienden van mijn baas bleek dus haar huisbaas te zijn die een makelaars bedrijf heeft en zelf dus ook een appartement verhuurt. De wereld is klein op Curacao! Jan Thiel is een veilige chique wijk en het appartement heeft 2 slaapkamers, een wasmachine, een woonkamer, een badkamer, een keuken, airco en een tuintje! Mijn lieve huisgenoot Romy verhuisd met mij mee zodat we de kosten kunnen delen! Eind januari gaat ze me helaas verlaten, maar mijn huisbaas krijgt een nieuwe werkneemster bij zijn bedrijf in plaats van mijn klasgenoot omdat zij weer doorreist. Zij heet Sabine en is 25 jaar en komt eind januari en zij komt dan bij mij wonen i.p.v. Romy dus het heeft waarschijnlijk zo moeten zijn. Hopelijk is het een leuke meid maar ach ik ben in ieder geval super leuk dus ze zou me vast aardig vinden.
Ik vind het ergens ook wel jammer dat ik hier wegga omdat het studentenhuis waar ik woon ook ontzettend gezellig is. Maar na 3 maanden vind ik het ook wel lekker om wat rustiger te gaan wonen en goedkoper natuurlijk. Ik werk veel dus heb ook mijn rust wel echt nodig op zijn tijd. Daarnaast wil ik een fietsje aanschaffen zodat ik naar mijn werk kan fietsen en misschien de auto kan gaan delen. Dat scheelt ook enorm in de kosten.
Wel heb ik een aantal tegenslagen gehad met mijn werkvergunning. Omdat ik niet in NL ben geboren moet ik mijn akte laten legariseren. Dit is een heel gedoe. Ik moest hiervoor naar de burgelijke stand om mijn paspoort te laten waarmerken, deze moest ik laten stempelen bij een andere kantoor aan de andere kant van het eiland en vervolgens moest ik deze weer in punda op de post doen. Dit pakketje stuurt papa weer op naar Brunei, dan komt het aan in NL en dit moeten zij dan weer opsturen naar Curacao. Door dit alles is mijn VOG ook verlopen dus deze moet ik ook weer opnieuw aanvragen via NL. Maarja de aanhouder wint en gelukkig heb ik papa en mama gemachtigd. Maarja dat is ook Curacao helaas. Doorzetten soms! Verder heb ik ook gedoe gehad met mijn auto.. inmiddels staat de teller van de lekke banden al op 3.. dus minimaal 1x per maand een lekke band door het slechte wegdek hier.. Gelukkig heb ik vlak bij mijn huis een tire service. Daar hobbel ik dan naar toe en zij kunnen voor 10 gulden een prop in je band schieten zodat het gat weer gedicht is. Ook start mijn auto af en toe niet omdat mijn accu soms lostrilt door de hobbels hier in de weg waardoor deze dan geen contact maakt. Maarja inmiddels weet ik een beetje waar ik moet zijn onder de motorkap. Ik kan zelfs mijn oliepeil checken en koelvloeistof bijvullen. Ach het heeft ook wel weer wat en het hoort allemaal bij het eiland leven;)

Afgelopen week waren mijn broer en skonsiss op het eiland! Dat was helemaal super. Ook een vriendin uit Bonaire kwam vorig weekend over met een vriendin uit NL. Zij sliepen 2 nachten bij mij in huis. Dat was een verassing en kwamen dus tegelijk aan met mijn broer en Tonke. Maar eigenlijk was dat hartstikke gezellig! Ik moest wel werken maar had ook wat extra dagen vrij kunnen opnemen. We zijn zaterdag met zijn allen naar de grote knip gereden. Ik voelde me een soort reisgids;) Het was erg leuk om het eiland te laten zien aan hun allemaal. We zijn met zijn allen uit eten geweest op mijn werk en ze hebben mijn collega's ontmoet. Daarna hebben we gefeest bij Zanzibar op het strand. De volgende dag moest ik weer werken, maar in de ochtend hebben we geluncht aan zee bij Saint Tropez. Daarna vloog Kim terug naar Bonaire en Stefanie reisde door met haar Paul naar Suriname die hier ook op het eiland woont en waar ik in het begin wel eens mee afsprak.
Maandag en dinsdag had ik twee dagen vrij gekregen van werk. Maandag ochtend hebben we een beetje uitgeslapen omdat we best een vol weekend hadden gehad met iedereen. Daarna ben ik naar het hotel gereden van Tom en Tonke. Daar hebben we heerlijk gegeten in de airco. Ik was als een kind zo blij want het begrip airco was voor mij lang geleden. In de loop van de ochtend zijn we het naar het sea aquarium geweest bij Mambo beach. Dit was erg leuk! Het is een soort dierentuin maar dan met alle dieren uit de onder waterwereld. Wel heel toeristisch en tegelijkertijd ook een beetje zielig.. We hebben verpleegster haaien geaaid, zeeschildpadden gezien, rare vissen, mooie vissen en een dolfijnenshow. Het voelde als een dagje weg voor mij en ik genoot intens om dit samen met Tom en Tonke te doen. Daarna zijn we naar playa lagun gereden. Een strand bij westpunt waar we super mooi hebben gesnorkeld. We hebben hele bijzondere vissen gezien onder een rots. Aan het strand was een trap omhoog waar je uitzicht had over de baai en waar happyhour was. Dat betekend alle mixdrankjes voor de helft en lokaal mannetje die met een keybord een feestje bouwde. Daar hebben een prachtige sunset gehad en genoten van het uitzicht. 's Avonds hebben we in Punda de daghap gegeten op het Wilhelmina plein voor 12 gulden. Daar kun je hier niet voor koken. Ook zijn we de pondjesbrug over geweest. Deze is inmiddels gerestaureerd met mooie lampjes. Ook ging hij open toen we erop stonden omdat er een boot langs moest. Dit was wel leuk om mee te maken. Het is een erg mooie constructie geworden. Langzaam maar zeker merken we hier en daar wel dat ze het eiland aan het restaureren zijn. Veel wegdekken worden vernieuwd en ze zijn overal aan het bouwen/restaureren.
De volgende dag hebben we een hike gedaan. We zijn vroeg opgestaan en naar het christoffelpark gereden. Daar hebben we een enorm hoge berg beklommen. Op het eind was het best stijl en moest je je echt aan rotsen omhoog klimmen. Ik vond het doodeng maar het uitzicht was prachtig. Je kunt dan de kust van Venezuela zien. Toen we op de top waren ging het keihard regenen.. en dan moet je nog terug.. alles was zeiknat, glad en glibberig. Ik moest me heel erg tegen houden en goed kijken waar ik mijn voet moest neerzetten. Gelukkig zijn Tom en Tonke allebei lang dus zij konden me ook af en toe tegenhouden. Maar ik durfde niet naar beneden te kijken want we waren echt ontzettend hoog. Tonke heeft me die dag wel echt leren kennen;) Ik wilde op een gegeven moment wel weer graag beneden zijn nml;) We kwamen bemodderd naar beneden en waren echt kapot. Maar met een dextro'tje en wat boterhammen zijn we toch door gereden naar sheta boka. Dit is de ruwe kant van de zee waar de golven enorm hoog tegen de rotsen aan klappen. Dit was heel indrukwekkend om te zien en mooie natuur. De weg terug vanaf het chritoffelpark was erg stijl en heuvelachtig.. mijn barrel redde het af en toe maar net;)
Woensdag had ik ochtend dienst. Tom en Tonke hebben mij om 7:00uur naar werk gebracht zodat Tonke overdag kon duiken. Zij heeft haar Padi open water gehaald in Thailand een aantal weken geleden tijdens haar reis daar. Tom kon dan mijn auto mee nemen om haar weg te brengen. 's middags hebben ze mij weer opgehaald op het werk en in de avond hebben we de lekkerste sushi ooit gegeten bij een Aziatisch restaurant. Tom nam ons mee uit eten. Ik heb genoten van die twee. Ze hebben me goed verwend want ik heb ook nog de happinez gekregen, een chocoladeletter en een boekje over Curacao.
Donderdag zijn we nog naar Cas Abou gereden om te snorkelen. In de middag moest ik weer werken dus we moesten tevens afscheid nemen omdat de week voor hun er alweer op zat. Dit viel me zwaar. Het was zo bijzonder dat ze langskwamen en om alles met hun te kunnen delen. Ik voelde me echt een paar dagen even leeg toen ze weer weg waren. Maar nu is dat gevoel gelukkig weer weg getrokken en heb ik mijn eigen leventje weer opgepakt. Ik kijk er erg naar uit om te gaan verhuizen en samen te wonen met Romy voor de tijd die ze hier nog is. Verder blijf ik lekker mijn ding doen op werk, mijn papieren regelen en kijk ik uit naar mijn volgende bezoek: Papa en mama!! Zij komen waarschijnlijk rond januari. Ik mis iedereen wel, maar de leuke tijd die ik hier heb maakt veel goed. Mijn lieve vriendinnetje karlijn is zwanger en krijgt een jongetje dat vind ik heel jammer dat ik daar niet bij kan zijn. Ook Sas mis ik enorm ik hoop op een wonder dat ze de loterij wint en toch langs kan komen! Met Britt en Mark facetime ik gelukkig ook regelmatig wie ik ook ontzettend mis. Gelukkig komen zij ook langs rond april!! Steffy en Sophie bedankt voor jullie super lieve kaarten we gaan snel skypen! Aan oma heb ik ook een kaartje gestuurd waar ze heel blij mee is. Kortom ik geniet. Ik hou het hier nog wel even vol ook al mis ik NL wel. Dikke dikke kus van mij!

• 21 November 2015 - 19:57

Gert:

Leuk verhaal Laurien. Ik kan me voorstellen dat je het goed naar de zin hebt en knap dat je alles zelf regelt. Hopelijk komt het met je werkvergunning ook snel goed. Ik ben benieuwd hoe Curacua is en heb er nu al zin in om er heen te gaan en jouw weer te zien. Goed dat je toch gaat verhuizen, betere wijk, beter appartementje en dichter bij je werk. Volgende week kom ik weer naar huis en dan zullen we weer eens bellen.

Papa

• 22 November 2015 - 17:59

Marian:

HAllo Laurien.

Wat heb je weer een prachtig verslag gemaakt. Ik heb er van genoten, en terwijl ik aan het lezen was had ik het gevoel dat ik zelf op het eiland was, zo belevenis vol heb je geschreven.
    Wat doe je het daar goed. Je mag trots zijn op jezelf.
    Ondanks het vele werk maak je ook tijd om te genieten. Doe je goed.
    Veel plezier daar, en ik zie weer uit naar het volgende verslag.

Liefs marian.

• 23 November 2015 - 18:24

Laurien Bolderman:

Dankjewel voor de leuke reacties! XXX

• 28 November 2015 - 12:36

Carmen Gerritsen:

Lieve Laurien,

Wat kun jij toch mooi en boeiend schrijven, heel leuk om te lezen. Wat goed te horen dat je je draai gevonden hebt. Wat een fantastisch mooie ervaringen doe je op. Ik ben trots op mijn nichtje! Geniet ervan, je leeft maar 1 keer. Ben stik jaloers

• 05 December 2015 - 09:34

Lana:

Lieve Lau,

Zo leuk om dit te lezen, en ik kan het niet vaak genoeg zeggen...ik vind het zo super knap van je!

Liefs X

• 10 December 2015 - 15:18

Britt :

Wederom een mooi verhaal!
    Wij missen jou ook heel erg en hopen dat de tijd snel gaat totdat we elkaar weer zien!!

Veel kusjes ❤️

• 25 December 2015 - 22:53

Iris:

Dag laurien

We hebben je nu al een hele tijd niet meer gezien!
    Ik lees je berichtjes steeds en vind het fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt en dat je zoveel nieuwe dingen leert en meemaakt. Tof dat je broer is geweest!

Hier is het nu kerst ( grijze lucht , motregen, vroeg donker, geen sneeuw op komst, kortom SAAI weer!) ik wil jou ook even fijne feestdagen toewensen daar op Curacao. Ben benieuwd hoe jij de feestdagen doorbrengt.